I udviklingen af Jyllinge og Gundsømagle er fokus på at bevare og underbygge byernes særlige kvaliteter og sammenhængen med den omgivende natur.
Jyllinge er godt i gang med nye boliger, dagligvarebutikker, service og aktiviteter for kommunens nordlige del.
I Gundsømagle skal skole, daginstitutioner og dagligvarehandel søges fastholdt gennem en vis boligudbygning. Desuden skal der være mulighed for, at lokale håndværksvirksomheder kan etablere sig.
Boligudbygningen skal primært tage sigte på en bedre balance med flere forskellige typer boliger.
Byrådets strategi for delområdet fremgår nedenfor. Strategien understøttes af de specifikke rammer for Jyllinge, Gundsømagle og omegn.
Strategi for Jyllinge, Gundsømagle og omegn
Jyllinge
Jyllinge består dels af det Jyllinge by og af Jyllinge Nordmark, som er et tidligere sommerhusområde, der er konverteret til helårsbebyggelse.
Jyllinges kvaliteter er især knyttet til nærheden til fjorden, de grønne omgivelser og det gamle fiskerleje.
Den igangværende styrkelse af Jyllinge Bymidte som byens hjerte fortsætter over de kommende år. Visionen og indsatsområderne er nærmere beskrevet i udviklingsprojektet for Jyllinge Bymidte. Hovedmålet er at skabe en mere levende bymidte, der bliver samlende for hele Jyllinge. Derfor fortsættes arbejdet med at skabe en koncentration af faciliteter i bymidten, og styrke forbindelserne mellem disse og mellem bymidten og boligområderne.
Boligudbygningen finder især sted i den nordlige del af Jyllinge på Bromarken og omkring Møllevej, hvor der skal være en blanding af parcelhuse og tæt-lav boliger, herunder en andel af almene boliger. Samtidig sker der en løbende omdannelse af sommerhuse i Nordmarken til helårsbeboelse.
Jyllinge Nordmark har flere gange været ramt af oversvømmelser langs Råmosegrøfterne, Værebro Å og Roskilde Fjord. Der arbejdes på at få etableret kystsikring, og der er en samlet lokalplan for Nordmarken med hovedfokus på klimatilpasning af området.
På længere sigt er det tanken at Jyllinge kan udvikle sig med byafrunding på østsiden af Lindegårdsvej og i den sydøstlige del af Jyllinge omkring Tornhøj. En helhedsplan for hvert af de nye områder skal fastlægge bebyggelsesstrukturen og danne grundlag for en fornuftig etapedeling.
Det eksisterende erhvervsområde Møllehaven rummer fortsat ledige grunde. Der gives ikke mulighed for yderligere udbygning af erhvervsområdet, men der er lokale arbejdspladser i nærliggende erhvervsområde i Frederikssund Kommune.
Gundsømagle
Gundsømagles bykvaliteter er især knyttet til den gamle landsbykerne, den tætte kontakt til Gundsømagle sø og de nye skovområder nord for byen. Gundsømagle er herudover kendt som en by med en stærk identitet, engagerede borgere og mange aktive foreninger.
Holmehøj er tæt på at være færdigudbygget med parcelhuse og tæt-lavt boligbyggeri. For at muliggøre nyt boligbyggeri, især med henblik på andre boligtyper, konverteres det uudnyttede erhvervsområde i Gundsømagle Øst til boligformål. Herudover kan der boligudbygningen ske i form af fortætning.
Erhvervslivet holder til i Håndværkervænget, der er et lille erhvervsområde primært med håndværksvirksomheder.
Udviklingen af den grønne og blå struktur tager afsæt i de markante landskabselementer: Fjordlandskabet, Værebro Ådal, Gundsømagle Sø/Hove Ådal og Gulddysseskoven.
De kommende år vil kommunen sætte fokus på at øge den bynære natur og udvide muligheder for at færdes i landskabet under hensyn til det vilde dyre- og planteliv. Visionen og indsatsområderne er nærmere beskrevet i udviklingsprojektet Grøn Blå Strategi.
Adgangen langs fjorden skal søges forbedret, blandt andet ved at øge fremkommeligheden på Fjordstien.
Områderne ved Værebro Ådal, Gulddysse Skov, Gundsømagle Sø og Hove Å skal udvikles til nye naturudflugtsmål. Der skal i dialog med lodsejerne udvikles nye adgangsveje i landskabet, den eksisterende natur skal plejes, og der skal søges skabt ny natur. Dette gælder ikke mindst et større vådområde omkring Hove Å.
Som noget nyt er Gundsømagle Sø udpeget som stilleområde, for at værne om roen i området. Her kan der ikke etableres støjende og forstyrrende aktiviteter.
Fredningen langs den østlige del af Værebro Å skal sikre de landskabelige kvaliteter, adgang for offentligheden og forbedre de biologiske værdier. Fredningen indgår som den del af Fingerbyens grønne kiler, Hjortespringkilens forlængelse, med mulighed for rekreativ forbindelse videre ind til de centrale dele af hovedstadsområdet.
Jyllinge og Gundsømagle ligger relativ langt fra togstationer og en stor del af områdets transport sker i dag i bil. Roskilde Kommune vil derfor arbejde for at gøre det nemmere at vælge bæredygtige transportformer som alternativt til bilen. Busforbindelser til både Roskilde og S-togsnettet prioriteres højt og gode cykelparkeringsforhold ved busstoppestederne skal understøtte kombinationsrejser.
Cyklistplanen indeholder byrådets mål og planer for at fremme cykling i Roskilde Kommune. Supercykelstien mellem Jyllinge og Stenløse Station skaber en attraktiv forbindelse til s-togsnettet og på sigt arbejdes der på at etablere cykelstier langs Nordmarksvej fra Osvej til Møllevej.
Den primære adgang mellem Jyllinge og Frederiksborgvej er i dag via Jyllinge Parkvej. I udviklingsprogram for Jyllinge bymidte anbefales en mere direkte adgang til Frederiksborgvej for den nordlige del af Jyllinge for at aflaste Jyllinge Parkvej. Det signalreguleret kryds ved Møllevej/Frederiksborgvej vil lette adgangen til den kommende 3. etape af Frederikssundsmotorvejen. Motorvejsudvidelsen vil gå tæt forbi sommerhusområdet ved Østrup Holme, hvor der er planlagt et mindre tilslutningsanlæg. Derudover er der planlagt et større tilslutningsanlæg nord for Værebro. Roskilde Kommune arbejder for at sikre bedst mulige forhold og passager for borgere og trafikanter omkring det kommende motorvejsanlæg.