Anlæg som understøtter kommunens forsyning af strøm, varme og telekommunikation er sammenfattet under nedenstående overskrifter.
Anlæg til forsyning
Det overordnede højspændingsnet består af transmissionsledninger på 100 kV og derover. Herudover findes er overordnet transmissionsnet for fjernvarme og naturgas. Oplysninger om fjernvarmeledningernes placering kan fås hos fjernvarmeforsyningsselskabet Fors og transmissionsselskabet VEKS. Oplysninger om naturgasledninger fås hos Energinet.dk.
Langs transmissionsledningerne for naturgas er der en observationszone på 2x200 meter på hver side af ledningen. I forbindelse med planlægning og landzoneadministration skal der tages særlige hensyn til gasledningen. Energistyrelsen er påtaleberettiget over for lokalplanforslag, som berører observationszonen.
Herudover gælder der en mindsteafstand til bygninger beregnet til ophold for mennesker, som beregnes ud fra gasledningens dimensioner. Afstanden kan hermed variere fra mellem omkring 37 til 53 meter på strækningsanlægget Stenlille-Torslunde, som løber igennem Roskilde Kommune.
I publikationen Pas på gasledningerne fra 2017 er der herudover en nærmere beskrivelse af zoner og afstandskrav på andre typer af naturgasledninger.
Langs højspændingsledningerne er -der en række sikkerhedskrav, som skal overholdes for at undgå uheld. Det gælder særligt i forhold til høje anlæg som vindmøller og master, hvor det anbefales at holde en respektafstand på anlæggets højde til ledningerne. Inden for servitutareal langs ledningerne kan der endvidere ikke opstilles solceller og der er særlige krav til beplantning. Præcisering af afstandskrav kan fås ved henvendelse til Energinet-Eltransmission.
Selv om der ikke er lovgivet for minimumsafstande eller grænseværdier for magnetfelter fra højspændingsanlæg anbefaler sundhedsmyndighederne et forsigtighedsprincip for afstand mellem ledningsanlæg og boliger samt institutioner.
Fremtidige udbygninger/ombygninger af højspændings- og naturgasnettet planlægges i et samarbejde mellem ledningsejerne og kommunen. Det er Energinet.dk, der udbygger og renoverer de overordnede transmissionsnet og har ansvar for den langsigtede planlægning af elnettet på 100 kV-niveau og derover og af virksomhedens gastransmissionsnet. Kommunen skal sikre de nødvendige arealreservationer i kommuneplanen. Visse af anlæggene forudsætter tillige, at der gennemføres en særlig vurdering af anlæggets virkning på miljøet (VVM), før der kan gives tilladelse til etableringen.
Energinet.dk er ved at etablere en havvindmøllepark ved Kriegers Flak i Østersøen, og trace for jordkabler på 220 og 400 kV berører Roskilde Kommune meget perifert i kommunens sydlige og nordlige del. Herudover er der ingen aktuelle planer om udbygninger/ombygninger af højspændings- og naturgasnettet i Roskilde Kommunes område.
Fremtidige udbygninger skal følge de overordnede principper for kabellægning og udbygning af transmissionsnettet, der er vedtaget i Folketinget i nov. 2008. Sigtet er, at alle nye højspændingsanlæg skal etableres som kabler i jorden. Desuden skal det eksisterende 132/150 kV-net kabellægges i henhold til en sammenhængende kabelhandlingsplan, som Energinet.dk har fremlagt i april 2009. Det eksisterende 400 kV-net bliver stående, men der skal udarbejdes en forskønnelsesplan for nettet med henblik på at reducere generne. Der kan f.eks. blive tale om kabellægning over kortere strækninger ved byområder og naturområder af national interesse, udskiftning af master i nyt design, eller justering af tracé over kortere afstande.
Der findes antennemaster til mobil-, radio- og telekommunikation i alle kommunens byområder og enkelte steder i det åbne land. Disse er opstillet for at understøtte det stadigt stigende behov for digital forsyning. Kommunen ønsker at understøtte hele kommunen med digital infrastruktur og derfor forventes der at være et fortsat behov for opsætning af flere master.
For at beskytte landskabet mod dominerende anlæg skal nye antennemaster - så vidt det er teknisk muligt - placeres i bymæssig bebyggelse eller i tilknytning til høje bygningselementer i landsbyer eller i det åbne land. Ved ansøgning om andre placeringer, skal ansøgeren godtgøre - om nødvendig ved uvildig dokumentation - at det ikke er muligt at opnå tilnærmelsesvis samme dækning ved mindre skæmmende placering.
Placeringen af antennemaster skal undgås inden for kirkeomgivelser, hvor antennerne vil kunne påvirke samspillet mellem kirken og det omgivende landskab, og bør undgås i områder, der er udpeget som værdifulde landskabsområder, herunder sårbare kystområder. Opstilling af antennemaster nærmere end 500 m fra kysten skal godkendes af Søfartsstyrelsen , og master over 100 m skal godkendes af Trafik- og Byggestyrelsen.
I henhold til masteloven (lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål) skal ejere af master til telekommunikation og høje bygninger give tilladelse til opsætning af nye antenner på de pågældende bygninger, konstruktioner eller master, medmindre der foreligger tekniske hindringer. Ved tekniske hindringer forstås radiotekniske hindringer, konstruktionstekniske hindringer eller særlige sikkerhedsforskrifter. Masteloven giver desuden mulighed for, at kommunen kan udstede påbud om, at en ejer skal give adgang til opsætning af antenner på master og bygninger.
Kommunerne i Region Sjælland (KKR Sjælland) og Region Sjælland har i april 2016 vedtaget Retningslinjer for Digital infrastruktur. Retningslinjerne har blandt andet til formål at give en ensartet standard for sagsbehandling i forbindelse med at etablere bedre mobil- og bredbåndsdækning i regionens kommuner.
Hovedparten af byområderne er forsynet med fjernvarme eller naturgas, mens landområderne har individuel opvarmning. Fjernvarmen leveres primært fra Avedøreværket og fra ARGO's affaldsforbrændingsanlæg "Energitårnet".
Mål og indsatser for en mere bæredygtig varmeforsyning er fastlagt i Strategisk Klima og energiplan 2019-22 og den tilhørende handleplan 2019-20. Det overordnede mål er at opnå en CO2 neutral fjernvarmeforsyning i 2030, og at den individuelle opvarmning er CO2 neutral i 2035.
Der er tilslutningspligt i de eksisterende fjernvarmeområder i Roskilde og Svogerslev, dog ikke i Himmelev. Nye bygninger opføres efter BR2018, hvor der er fokus på at opnå lavt energiforbrug herunder med mulighed for individuel varmeforsyning i form af solceller/varmepumpe. I nye lokalplanpligtige områder tages der udgangspunkt i den konkrete placering, og muligheden for fjernvarmeforsyning afklares med fjernvarmeforsyningsselskab og med privat bygherre. Hvis ikke der er mulighed for fjernvarmeforsyning, kan der etableres mindre blokvarmecentraler eller individuelle varmepumper med egen el- eller varmeproduktion fra solceller/solvarme på eksempelvis tagkonstruktionen.
Der er en generel tilbagegang af større husdyrbrug på Sjælland og i Roskilde Kommune er dyretætheden relativ lav med langt imellem kommunens tre større husdyrbrug med mere end 150 dyreenheder. Hos nabokommunerne mod øst er dyretætheden endnu lavere. Dyretætheden stiger mod vest.
Idet biomasse fra husdyrbrug som udgangspunkt kun kan fragtes omkring 20 kilometer vurderes det umiddelbart, at der ikke er grundlag for at etablere et biogasanlæg, der har biomasse fra husdyrbrug som primær forsyningskilde. Hvis der fremkommer ønske om et biogasanlæg, vil kommunen nærmere vurdere et givent projekt, som samtidig kræver en miljøvurdering før realisering.
Ved eventuel placering af biogasanlæg skal der tages hensyn til følgende:
- gode vej- og tilkørselsforhold skal sikres for at minimere generne for miljø og naboer,
- naturbeskyttelsesinteresser, kulturmiljøer, landskabelige og miljømæssige forhold skal tilgodeses,
- hensigtsmæssig placering i forhold til biomasse-grundlaget (husdyrgødning, energiafgrøder m.v.), og
- hensigtsmæssig placering i forhold til decentrale kraftvarmeværker, gasledninger, fjernvarmenet m.m.
Kommuneplanen giver mulighed for en eventuel placering af energianlæg i Store Hede erhvervsområde, der ligger tæt på det overordnede vejnet, hvorfra biomasse kan transporteres til anlægget. Før en eventuel realisering af et biogasanlæg, skal det dog forinden sikres at anlægget ikke er til gene for omkringliggende boliger herunder i Vindinge samt for fremtidig byudvikling.
I den statslige fingerplan for hovedstadsområdet er der udlagt transportkorridorer, som har til formål at muliggøre større fremtidige infrastrukturanlæg. I Roskilde Kommune løber korridoren syd om Roskilde samt gennem landområdet øst for Herringløse. Hensynet til korridoren må ikke tilsidesættes med anden planlægning, og der skal indgå retningslinjer i kommuneplanen for at sikre varetagelse af den statslige interesse.