I henhold til Strategisk Klima- og Energiplan 2019-22 bliver der arbejdet for at Roskilde Kommune er CO2 neutral i 2040. Vedvarende energikilder som solcelleanlæg og vindmøller indgår derfor som en del af planlægningen, men uden konkrete udpegninger i kommuneplanen. I stedet skal anlæg fremmes gennem lokale initiativer og partnerskaber, så der bliver skabt lokalt ejerskab og forankring.
Mere om vindmøller og solenergi
I 2019 findes der i Roskilde Kommune i alt 15 store vindmøller, som før eller siden skal udskiftes grundet alder. Byrådet ønsker at fastholde og om muligt øge produktionen af vindenergi inden for kommunens egne grænser, hvorfor planlægningen skal muliggøre opstilling af store vindmøller.
De eksisterende vindmøller har en maksimal højde på 65 meter, mens nye møller i dag oftest er over 125 meter for at sikre bedst udnyttelse af vinden. Nye og større vindmøller er hermed også langt mere effektive og producerer væsentlig mere strøm end de gamle møller. Det skønnes derfor at de nuværende 15 møller kan erstattes af et mindre antal samtidig med at det er muligt at øge den samlede produktion af vindenergi.
Der gælder i dag regler for planlægning og tilladelse til opstilling af vindmøller, som er beskrevet i statslig vejledning fra 2015. En af de væsentligste grundregler er, at der skal være en afstand på 4 gange møllens totalhøjde til nærmeste boliger. Det vil sige at en vindmølle på 150 meter afkaster en respektafstand på 600 meter.
Opstilling af større vindmøller over 25 meter kræver udpegning af egnet areal i kommuneplanlægningen. Endvidere skal der udarbejdes lokalplan og miljøvurdering, da store vindmøller oftest er et stort indgreb i det eksisterende landskab. I Kommuneplan 2019 er der ikke udpeget specifikke arealer til store vindmøller. I stedet skal udpegning ske på baggrund af lokalt forankret initiativ. Herefter vil der gennem et tillæg til kommuneplanen blive udarbejdet det nødvendige plangrundlag. VIROS er et eksempel på et lokalt initiativ, som søger at fremme produktion af vindenergi inden for kommunens grænser.
Byrådet har besluttet, at kommunen snarest vil undersøge muligheden for at udpege ét område, der med overholdelse af alle afstandskrav mv., vil være egnet til et pilotprojekt for en mølle af op til 150 m’s højde. Udpegningen skal ske på baggrund af tidligere foretagne sonderinger af placeringsmuligheder.
I september 2019 blev tidligere maksimal højde på 150 meter for store vindmøller ophævet og størrelsen af store vindmøller er derfor nu alene betinget af lovbundne afstandskrav samt en konkret faglig og politisk afvejning af andre interesser.
På baggrund af en konkret vurdering kan der gives landzonetilladelse til husstandsvindmøller, dvs. små, enkeltstående møller med en totalhøjde på max. 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bebyggelse i det åbne land. Ved totalhøjde forstås højden målt til vingespids, når spidsen er højst over terræn.
Det vil være en forudsætning, at der tages størst mulig hensyn til nabobeboelser og til de øvrige interesser, der er knyttet til det åbne land, herunder natur, landskab, kulturhistoriske værdier, jordbrug og råstofindvinding, ligesom møllers forhold til andre tekniske anlæg i det åbne land skal vurderes.
I kystnærhedszonen (3 km zone langs Roskilde Fjord) og i de regionale friluftsområder skal der vises særlig stor tilbageholdenhed med opstilling af vindmøller. Samme forhold gør sig gældende inden for Nationalpark Skjoldungernes Land.
Opstilling af vindmøller i nærheden af et internationalt naturbeskyttelsesområde (Natura 2000-område) forudsætter, at projektet ikke vil skade områdets dyre- og planteliv, jf. Miljøministeriets bekendtgørelse om de internationale naturbeskyttelsesområder.
Ved opstilling af vindmøller i nærheden af lufthavnen skal de højdebegrænsende indflyvningsplaner omkring lufthavnen respekteres. I områder med overordnede radiokædeforbindelser eller maritime radioanlæg, må der ikke meddeles tilladelse til opstilling af vindmøller, hvis dette kan forstyrre transmissionen af radiosignaler. Oplysninger om de overordnede radiokædeforbindelser og relevante radiooperatører kan fås Erhvervsstyrelsen .
Da husstandsmøller ikke påvirker omgivelserne på samme måde som de egentlige vindmøller, er de undtaget fra vindmøllecirkulærets krav om opstilling i grupper og krav om afstande i forhold til nabobeboelse.
Der har i en periode været stor interesse for opstilling af solceller og solfangere. Etablering af anlæggene kan blandt andet give anledning til gener ved refleksioner, samt påvirkning landskabets karakter. Der vil der i behandling af ansøgninger om opstilling af solenergianlæg blive lagt vægt på placeringen af anlægget i forhold til følsomme områder.
For at skåne landskab, natur og kulturmiljøer gives der som udgangspunkt ikke mulighed for placering af store solcelleanlæg i det åbne land. I stedet søges solenergianlæg fremmet i tilknytning til byggeri både i det åbne land samt i byerne. Hvis dette princip skal fraviges, sker det ud fra en forudgående dialog med lokalområdet, som indgår i en samlet interesseafvejning. Større solcelleanlæg i det åbne land kræver udarbejdelse af en landzonelokalplan med tilhørende miljøvurdering og krav om offentlig høring. For at sikre de omkringliggende omgivelser mod visuelle gener, vil der blive stillet krav om afskærmende beplantning.
I landzone, der er omfattet af en lokalplaner, kan der være bestemmelser om, hvorledes solceller og solfangere kan etableres, herunder om materialer og reflekser. I landzone skal solceller (til elproduktion) og solfangere (til varmeproduktion) som udgangspunkt opsættes på eksisterende eller nye bygninger. Alternativt kan solfangere opsættes på stativer på jorden.
Solceller og solfangere skal som udgangspunkt etableres direkte på tagflade eller facade, uden anvendelse af stativer/bærebeslag der vinkler solcellerne fra tagfladen eller facaden. Solceller og solfangere kan dog etableres med anvendelse af stativer/bærebeslag der vinkler solcellerne fra flade tage eller jorden. Opsætninger af solfangere på stativer på jorden skal ske i tilknytning til eksisterende bygninger inden for en afstand på maksimalt 20 m. Etablering af solceller og solfangere på nye eller eksisterende bygninger kan således kræve en tilladelse i forhold til en konkret lokalplan, men kræver ikke byggetilladelse medmindre der er tale om en ejendom med bevaringsværdige eller fredede bygninger. Etablering af solfangere på stativer på jorden kræver byggetilladelse, idet der er tale om et fast anlæg. Såfremt solfangere ikke opsættes i tilknytning til eksisterende bygninger inden for en afstand på maksimalt 20 m, kræves der landzonetilladelse.
I tilknytning til Risø er der mulighed for test af vedvarende energianlæg, herunder vindmøller og anlæg til produktion af solenergi. Dette gælder arealer på vestsiden af Frederiksborgvej i direkte tilknytning til Risø DTU samt på arealer inden for lokalplanlagt område for Risøpark. Her er der i henhold til lokalplanen mulighed for midlertidig opstilling af testanlæg.