Fortætning af stationsnære områder til boliger, kontorer og intensive byfunktioner skal sikre høj andel af bæredygtig transport. Den intensive arealanvendelse skal samtidig give grundlag for at opretholde god service og høj togfrekvens på togstationerne.
Læs mere
Roskilde Kommune har fokus på pendlertrafikken, da denne er afgørende for at fastholde Roskilde som en attraktiv kommune for bosætning, erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner. Roskilde Station skal bibeholde sin funktion som vigtig regional knudepunkt, hvilket skal understreges men direkte forbindelser til både København og til Københavns lufthavn Kastrup. Det skal arbejdes for at forbindelsen til Kastrup fremrykkes, så togtilbuddet forbliver højt for både kommunens indbyggere såvel som de regionale pendlere. Kommunen arbejder endvidere for at styrke de kollektive trafikmuligheder mellem Roskilde og Køge, herunder at sikre øget frekvens af togafgange.
I spørgsmålet om eventuel videreførelse af S-tog til Roskilde Kommune vil kommunen sikre, at en S-togsbetjening ikke sker på bekostning af regionaltrafikken, men tværtimod bliver et supplement hertil. Samtidig skal der arbejdes for, at et muligt kommende S-togs spor indarbejdes i bymidtens udvikling.
Lige som togdriften skal Kommunens busdrift sikre et sammenhængende, attraktivt og effektivt net, som understøtter pendlingen og mobiliteten på tværs af hele kommunen. De regionale busser skal på samme måde understøtte regionale og landsdækkende forbindelser. I 2019 indførte Roskilde Kommune elbusser på samtlige af kommunes interne linjer og sammen med Movia skal der arbejdes for også at omlægge de regionale linjer til bæredygtig brændstof.
Den almindelige busdrift skal sammentænkes med kommunens øvrige bustilbud som skolebusser og Flextur, for at kunne give kommunens borgere et så fleksibelt mobilitetsvalg som muligt. Desuden skal der arbejde for, at der i kommende udbud af kommunens kollektive transport kan stilles krav om at reducere udledningen af CO2.