Det brede fokus på bæredygtig mobilitet har i særdeleshed sammenhæng med cyklisternes forhold.
Sammen med cyklen udgør færdsel til fods den bedste kombination af bæredygtig transport og sundhed. Gang udgør 15% af alle ture, og indgår i større eller mindre udstrækning i enderne af alle ture med andre transportformer.
Læs mere
Roskilde Kommune har i 2017 vedtaget en cyklistplan, som er grundlag for de kommende års indsat for mere cykling. Indsatserne omfatter blandt andet flere stier, adfærdsregulering, samarbejde med skolerne og bedre cykelparkering.
Realisering af projekterne i cyklistplanen skal gøre det mere attraktivt at cykle, både lokalt og på længere ture. Retningslinjerne i kommuneplanen udlægger både arealer til nye cykelanlæg og til en række vejprojekter, der skal aflaste byområder og forbedre trafikafviklingen til gavn for de cyklende.
For at fremme cykling i Roskilde by er der udlagt en pedalzone i en radius af ca. 4 km fra bymidten. I pedalzonen skal cykling prioriteres særligt højt. I cyklistplanen er der fastlagt ruter af "røde løbere" i bymidten hvor der er tilladt cykling mod ensretningen samt stjernestier ud fra centrum. Stjernestier er højklassede cykelforbindelser, der skal knytte an til boliger og besøgsmål uden for bymidten. De udpegede ruter skal indgå ved ny lokalplanlægning.
Fodgængerne er med til at skabe liv i de centrale byområder, hvilket er nødvendigt i forhold til at skabe et attraktivt bymiljø. Derfor skal kommunen byrum indrettes, så de opleves af fodgængerne som både indbydende og som sikre og trygge steder at færdes.
I planlægningen af fodgængerarealer er det nødvendigt at sikre en god tilgængelighed for alle. Ordet ”tilgængelighed” skal forstås således, at færdselsarealer skal være udformet, så der er adgang for alle, også borgere med nedsat funktionsevne.
Nødvendigheden af god tilgængelighed er størst i bymidterne, hvor udbuddet af butikker og andre bymæssige funktioner er størst. Ligeledes skal der være opmærksomhed på adgangsforholdene for gående til og fra den kollektive transport.
I Roskilde by er der udlagt en fodgængerzone i en radius af 1 km – svarende til 10 minutters gang omkring bymidten. I fodgængerzonen skal tilgængelighed og forholdene for de gående prioriteres særligt højt.
Retningslinjerne skal samtidig sikre, at der kan anlægges et sammenhængende rekreativt stinet, der giver mulighed for længere ture gennem landskabet og fra byerne ud i det omgivende landskab.
Det rekreative stinet og tilgængeligheden til natur og landskab skal fortsat styrkes i overensstemmelse med principperne i Grøn Blå Strategi og Strategi for Roskildes Grønne Ring samt de tværkommunale stiforbindelser Fjordstien, Hedebostien, Skjoldungestien og Gudernes Stræde.
De lange ruter skal forbindes med hinanden og med de bynære ruter, så stinettet bliver sammenhængende i hele kommunen og videre ud. Til de kortere ture skal der være rundture af forskellige længde ud fra de større byer. Desuden sigter Roskilde Kommune på at skabe adgang langs kommunens vandløb og udvikle flere kortere rundture ved flere af de bedste udflugtsmål.
Fremtidige stier er vist med en principiel placering, og vil blive fastlagt nærmere, når et givent stiprojekt skal realiseres.
Kommunen vil inddrage lodsejerne, lokale interesseorganisationer og foreninger i arbejdet med detailplanlægningen af det rekreative stinet og derved drage nytte af borgernes viden om lokale forhold.
Ved planlægning af rekreative stier skal oplevelsen af naturen, landskabet, kulturen mv. vægtes højt samtidig med, at der tages væsentlige hensyn til trafiksikkerheden.