§ 2.2.1 Vejdirektoratet er vejmyndighed for statsvejene, som på retningslinjekortet er klassificeret som hovedrute og gennemfartsrute. Roskilde Kommune er vejmyndighed på det øvrige vejnet.
§ 2.2.2 Det overordnede vejnet skal skabe effektive forbindelser med høj sikkerhed, tilgængelighed og fremkommelighed for den kørende trafik.
§ 2.2.3 I overensstemmelse med Fingerplan 2019 udlægges arealer til følgende statslige vejanlæg:
- Forlængelse af Frederikssundsmotorvejen og tilhørende tilslutningsanlæg i område ved Østrup Holme i overensstemmelse med vedtaget anlægslov
- Salløvkrydset-Solrød 2+1 vej
- Ny vej nord og øst om Trekroner
§ 2.2.4 Der udlægges arealer til følgende kommunale vejanlæg:
- Vejforbindelse mellem Navervænget og rundkørsel på Østre Ringvej i Roskilde
- Vejforbindelse mellem Vor Frue Hovedgade/Køgevej og Søndermarksvej
§ 2.2.5 Følgende forbindelser indgår som perspektiver i den overordnede vejplanlægning:
- Busbane mellem Trekroner og Risø
- Adgangsvej fra Industrileddet til Lindenborgvej i Svogerslev
- Udvidelse af Bjergmarken mellem Boserupvej og Låddenhøj i forbindelse med Sankt Hans Vest
- Omfartsvej fra Vibyvejen til Ørstedvej (Skousbovejen) i Viby
§ 2.2.6 Vejnettet skal indrettes, så biltrafik så vidt muligt ledes uden om boligområder, andre følsomme områder samt områder med mange fodgængere og cyklister.
§ 2.2.7 På kommunens indfaldsveje skal der sikres en god fremkommelighed med hurtig og sikker afvikling af den gennemkørende trafik. Dette gøres ved at begrænse antallet af sidevejstilslutninger og overkørsler, samt ved kryds- og signaloptimering.
§ 2.2.8 Der skal gennemføres trafiksikkerhedsforbedringer med udgangspunkt i Færdselssikkerhedskommisionens målsætninger.