Gadstrup ligger på kanten af den fredede Ramsødal og tæt på lufthavnen. Nærheden til lufthavnen giver gode muligheder for erhvervsudvikling, men støjkonsekvensområdet sætter samtidig begrænsninger for udlæg til nye boliger.
Landsbyerne Snoldelev, Vor Frue, Darup, Kamstrup, Tjæreby, Skalstrup, Brordrup, Hastrup og Salløv udgør små, overskuelige enheder med tætte, sociale netværk og er derfor attraktive boligmiljøer. Landsbyerne skal bevares, og deres afgrænsning mod det omgivende åbne land skal fastholdes.
Byrådets strategi for delområdet fremgår nedenfor. Strategien understøttes af de specifikke rammer for Gadstrup området.
Strategi for Gadstrup og omegn
Gadstrup, Snoldelev og Vor Frue
Efter mange års stilstand har kommunen nu udlagt to perspektivområder til ny boliger i henholdsvis Gadstrup og Vor Frue. Det sker med baggrund i støjanalyse udarbejdet af Københavns Lufthavne i forbindelse med revision af fingerplanen i 2019. Analysen viser at Vor Frue og den vestlige del af Gadstrup ikke vil være støjpåvirket selv ved en fuld udbygning af lufthavnen. Staten har dog endnu ikke givet accept af boligudbygningen, hvorfor områderne i første omgang kun er udlagt som perspektivområder. Kommunen arbejder fortsat for at fremme boligudbygningen i de to byer.
I Gadstrup og Snoldelev er der herudover igangsat en række aktiviteter, som følge af at de to byer er udnævnt som samlet ZebraBy i 2019-20. ZebraBy er et projekt, der handler om at udvikle områder gennem gode ideer og samarbejde på tværs af lokalområdet. Der lægges vægt på, at ideerne skal gro frem, inspireret af hverdagen og livet i området.
Gadstrup Erhvervspark skal fortsat forbeholdes tungere industri med særlige beliggenhedskrav. I området er der stadigvæk enkelte ledige arealer, hvor nye virksomheder kan henvises til.Skal erhvervsparken udvides på sigt skal det ske syd for Salløvvej.
Roskilde Lufthavn
Området ved Roskilde Lufthavn er udlagt til lufthavnsrelaterede erhverv, hvilket blandt andet omfatter virksomheder inden for flyudlejning, flyværksteder, rejsearrangører, flyveskoler, rute- og charterselskaber mv. Lufthavnen er et aktiv for kommunen, men betyder samtidigt at der er restriktioner mod støjfølsom anvendelse i et stort område omkring lufthavnen.
Landsbyerne
Det er væsentligt at landsbyerne bevares som levedygtige bosteder for kommunens borgere. Kommuneplanen indeholder derfor nu en strategi for landsbyernes udvikling, og 21 landsbyer indgår fremadrettet i kommunens samlede bymønster.
Mange af landsbykernerne har endnu spor af de oprindelige vejforløb, forter og gadekær, og også sammenhængen til landsbyens oprindelige jorder (ejerlavet) kan de fleste steder aflæses tydeligt i landskabet. Særligt landsbyerne Darup, Tjæreby og Salløv har kulturhistorisk interesse.
I landsbyerne kan der tillades nye boliger i begrænset omfang; enten enkeltvis som huludfyldning i en eksisterende husrække eller efter en samlet lokalplan, som fastlægger bebyggelsesmulighederne og den endelige afgrænsning af landsbyen. Håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker, lager og kontor kan indrettes i overflødiggjorte bygninger.
Udviklingen af den grønne struktur tager afsæt i Ramsødalen, der er en markant tunneldal, som gennemløbes af Langvad Å. Ramsødalen og Snoldelev Mose er udpeget som Natura 2000-områder, da truede fuglearter som rørhøg og sortterne yngler i områderne.
Ramsødalen er i dag tilgængelig via Ramsøstien. Området skal videreudvikles som naturudflugtsmål under hensyn til områdets fugleliv. For at styrke oplevelsen er Ramsødalen nu udpeget som stilleområde, hvor der ikke må planlægges for forstyrrende aktiviteter.
Målet er at øge skovandelen i det sydlige del af kommunen. Ud over det allerede udlagte område syd for Gadstrup er der således udlagt et nyt stort skovrejsningsområde syd for Darup, Kamstrup og Vor Frue. De fremtidige skove skal både bidrage til at beskytte grundvandet, øge biodiversiteten, binde CO2 og skabe nærrekreative områder for nærliggende byer.
Visionen og indsatsområderne for udvikling af den grønne struktur er nærmere beskrevet i kommunens Grøn Blå Strategi.
Trafik- og Mobilitetsplan Syd indeholder byrådets visioner for trafik- og mobilitet i den sydlige del af Roskilde Kommune.
Fra Gadstrup Station er der gode togforbindelser mod Roskilde og Køge, og busforbindelse fra Gadstrup og Snoldelev til Roskilde Station samt til S-togsnettet ved Solrød Strand. Roskilde Kommune arbejder løbende på at optimere busforbindelserne i den sydlige del af kommunen – bl.a. omkring lufthavnen, anlæggene ved FDM Sjællandsringen og Gadstrup/Snoldelev.
Cyklistplanen indeholder byrådets mål for at fremme cykling i Roskilde Kommune. Forbedringer af cykelforholdene i Gadstrup/Snoldelev skal skabe bedre sammenhæng til Roskilde, Viby og mellem de mindre byer i nærområdet. Roskilde Kommune arbejder på en supercykelsti fra Køge til Roskilde, som indebærer at øge trygheden for cyklister gennem Vor Frue. Darup/Kamstrup og Vor Frue er desuden forbundet til Milen og Roskilde Dyrskueplads via Kamstrupstien, som på sigt forbindes til Musicon og Roskilde by med en ny stibro over motorvejen.