Et af Kommuneplanens overordnede greb er, at lastbil- og biltrafikken primært skal holdes på de overordnede veje hvor fremkommeligheden er i højsædet. Det skal gøres attraktivt for den gennemkørende trafik at køre uden om midtbyerne, større boligområder og andre følsomme områder. Det betyder dog ikke, indfaldsvejene til Roskilde kun er forbeholdt den tunge trafik. I løbet af de næste år vil der ske en ændring i indfaldsvejens karakter, således at disse opfattes som en attraktiv forbindelse til bymidten for alle trafikantgrupper, men uden at der skabes flaskehalse.
God adgang og fokus på fremkommelighed skal ligeledes være med til at sikre, at kommunens erhvervsområder forbliver attraktive.
Læs mere
Offentlige veje er - i følge "Lov om offentlige veje" - veje, gader, broer og pladser, som er åbne for almindelig færdsel. De offentlige veje inddeles i statsveje og kommuneveje. For statsvejene er transportministeren forvaltningsmyndighed (vejmyndighed). Ministeren har bemyndiget Vejdirektoratet til at varetage den daglige administration.
For kommunevejene er Byrådet forvaltningsmyndighed (vejmyndighed). Byrådet er tillige vejmyndighed for private fællesveje og private fællesstier. Det påhviler vejmyndighederne at holde de offentlige veje i den stand, som trafikkens art og størrelse kræver.
I 2009 blev anlægslov for alle 3 etaper af Frederikssundsmotorvejen vedtaget, hvor 3. etape mangler at blive realiseret. I november 2018 blev det vedtaget at udarbejde en opdatering af VVM-undersøgelsen for 3. etape, som forløber mellem Tværvej/Ballerup til J.F. Willumsens Vej i Frederikssund. De daværende VVM undersøgelser stammer fra 2002 og 2006, og viden kan derfor være forældet. Det gælder især viden om de trafikale og støjmæssige forhold, anlægstekniske og planmæssige forhold samt hensyn til plante- og dyreliv.
Det er en forudsætning at den vedtagne linjeføring i anlægsloven fra 2009 ligger fast. Det kan komme på tale, grundet ændrede forudsætninger, at se på tilslutningsanlæggenes kapacitet, fx ved at ændre halve tilslutningsanlæg til hele tilslutningsanlæg. Som konsekvens af den nye fjordforbindelse Kronprinsesse Marys bro, kan der blive tale om eventuelt at ændre den fysiske placering af visse tilslutningsanlæg.
En endelige statslig beslutning om realiseringen af en 3. etape af Frederikssundsmotorvejen skal om muligt følges op af lokale investeringer, som sikrer koblingen til det kommunale vejnet.
Vejudlægget er medtaget i planlægningen som en strategisk over-ordnet arealreservation, der skal sikre, at det er muligt at realisere vejen, hvis der før eller siden viser sig et behov. Da vejen blev vedtaget i planlægningen tilbage i 2005 (Rammelokalplan 406 for Trekroner Øst), var det ud fra en betragtning om, at vejen kunne blive en nødvendighed, efterhånden som Trekroner blev udbygget og trafikbelastningen steg.
Hensigten med vejen er, at aflaste Trekronerområdet for den gennemgående trafik primært til og fra motorvejen. Det vil desuden gøre det lettere for øvrige bilister at komme til pendlerparkeringen ved Trekroner Station ad eksisterende vejnet og aflaste Trekroner Allé.
Effekten af en 3. etape af Frederikssundsmotorvejen ønskes inddraget før der kan igangsattes en mere detaljeret trafikanalyse af behovet for en ny vej nord og øst om Trekroner. Når der er større afklaring herom og et konkret vejprojekt eventuelt rykker nærmere, vil der igangsættes en trafikanalyse, der vurderer behovet og effekten af en ny vej. En analyse vil blandt andet afdække det aktuelle trafikmønster, belastning og kapacitet på det nuværende vejnet samt vurdere de trafikale konsekvenser og effekter på det omkringliggende vejnet.
Der vil også blive set på mulige alternativer og den eksakte linjeføring, herunder eventuelle tilslutninger til Nordens Parkvej og Trekroner Parkvej. I lokalplan 406, er vejudlægget skitseret og beskrevet med adgang både til område C (nord/vestlig del af Trekroner) og B (øst) med adgang på sigt via omfartsvej.
Himmelev Skov er plantet efter at vejudlægget er medtaget i planlægningen. Det betyder, at skoven den dag vejen eventuelt bliver en realitet skal skoven indordne sig vejforløbet. Det fremgår ligeledes af rammelokalplan 406 for TrekronerØst, at den planlagte vej går gennem Tusindårshaven. Realiseringen af Tusindårshaven må, som det er forudsat ved planlægningen af haven, indordne sig diverse vej- og stiprojekter, byggerier m.m. i Trekroner, såfremt en ny vej nord om Trekroner, bliver aktuelt.
I detailplanlægningen vil der blive set nærmere på, hvordan områdets rekreative kvaliteter kan bevares for beboere og fritidsbrugere af området samt adgangen hertil. Det kan fx være ved niveaufrie krydsninger for heste, cyklister og gående eller lignende.
I forbindelse med et konkret vejprojekt skal der udarbejdes en nøjere vurdering af anlæggets påvirkning på natur, miljø, rekreative forhold, kulturhistoriske forhold mv. Der vil bl.a. indgå en afdækning af områdets beskyttede naturtyper, fredede dyre- og plantearter, afvandingsforhold, mulige påvirkning af grundvandet mv. I en miljøvurdering indgår også vurdering af mulige alternative løsninger samt en beskrivelse af, hvordan man kan begrænse eller undgå de negative effekter på omgivelserne.
I marts 2017 vedtog byrådet Trafik og Mobilitetsplan for Roskilde Syd. Heri indgår udpegning af en omfartsvej mellem Vibyvejen og Ørstedvej kaldet Skousbovejen. Vejen er medtaget i kommuneplanen som et perspektiv-vejanlæg og indgår med en principiel linjeføring. Udpegningen vil i forbindelse med næste revision af kommuneplanen blive ophøjet til en konkret arealreservation, som bliver miljøvurderet.
Hensigten med vejen er, at give nye beboere i Skouboområdet en mere direkte forbindelse til statsvejnettet og dermed understøtte byudviklingen i Viby. Samtidig vil den aflaste Dalen i Viby, samt mindre lokalveje og landsbyer i åbent land for dele af den tunge trafik. Boligudbygningen i Viby vil lægge pres på vejnettet, og der er især brug for forbedret adgang og bedre mulighed for varelevering til detail- og erhvervsområder ved Viby og Gadstrup. Skousbovejen vil dermed kunne bidrage til at løse de væsentligste udfordringer for det overordnede vejnet i den sydlige del af Roskilde Kommune.
I forbindelse med et konkret vejprojekt skal der udarbejdes en nøjere vurdering af anlæggets påvirkning på natur, miljø, rekreative forhold, kulturhistoriske forhold mv. Der vil bl.a. indgå en afdækning af områdets beskyttede naturtyper, fredede dyre- og plantearter, afvandingsforhold, mulige påvirkning af grundvandet mv. I en miljøvurdering indgår også vurdering af mulige alternative løsninger samt en beskrivelse af, hvordan man kan begrænse eller undgå de negative effekter på omgivelserne.