Siden vedtagelsen af Kommuneplan 2016 Roskilde Kommune er der sket en vækst inden for lettere industri og håndværk. Dette ses dels som en udbygning af uudnyttede arealer i erhvervsområderne ved Langebjergvej, Lykkegårdsvej og Vestre Hedevej i Roskilde dels som at Snoldelev erhvervsområde, nu er fuldt udbygget. Hertil kommer en udbygning inden for Gadstrup Erhvervspark, som er forbeholdt virksomheder med særlige beliggenhedskrav.
I forhold til kontorerhverv er der ikke på tilsvarende vis sket en forøgelse af nybyggeri, men udviklingen har fundet sted som byomdannelse og genanvendelse af eksisterende kontorbyggeri.
Som en del af byrådets ønske om tættere og stærkere byer vil der til stadighed bliver arbejdet på to ben for både at sikre nye arbejdspladser gennem byintegrerbare erhverv inden for eksisterende rammer og sikre plads til mere miljøtunge erhvervstyper, som kræver plads i byens periferi.
Der skal frem mod næste planperiode udlægges flere områder til erhverv og arbejdspladser. Områder udvælges i samarbejde og koordinering med erhvervslivets behov. Stationsnære områder forbeholdes by- og kontorerhverv samt sundhedstilbud.
Mere om erhverv
Planloven muliggør at der kan indskrives bestemmelser i kommuneplanen om en ønsket rækkefølge for bebyggelse. Rækkefølgeplanlægningen kan bidrage til at byudviklingen sker hensigtsmæssigt og ud fra en ønsket takt, fx af hensyn til belastning af infrastruktur og offentlig services.
I henhold til Fingerplan 2019 skal rækkefølgeplanlægningen anvendes til at sikre en balance i byudviklingen indenfor hele hovedstadsområdet. Det betyder at udviklingen skal styres så der kun kan ske regional vækst inden for byfingeren (Roskilde og Trekroner) og kun lokal vækst inden for det såkaldte ”øvrige hovedstadsområde” (uden for byfingeren).
I kommunens rækkefølgeplan er der primært fokus på en gradvis udvikling af kontorerhverv, som finder sted i den tætte by. Herudover er der lagt en rækkefølgebestemmelse for St. Hede Midt og Øst, ikke mindst for at sikre at efterbehandling efter råstofgravning sker fokuseret og fra vest mod øst af hensyn til trafikafviklingen i området.
Med afsæt i folketingsbeslutning er der endvidere indskrevet en forhåndsreservation til opgraderet lagerfacilitet til radioaktivt affald, som er skønnet til en byggeret på maksimalt 10.000 m2. Byggeretten indgår ikke i oversigt over restrummelighed, da der er tale om en ekstraordinær og lovbestemt byggeret, som alene kan anvendes til den lovbundne opgave.
I overensstemmelse med Statens Fingerplan er det fastsat, at kontorbyggeri med over 1500 m2 etageareal og dermed mange ansatte fortrinsvis skal lokaliseres i de stationsnære kerneområder omkring Roskilde Station og Trekroner Station (op til 600 m gangafstand fra stationerne). I de øvrige stationsnære områder (mellem ca. 600 m og 1200 m gangafstand fra stationen) kan der planlægges for kontorbyggeri over 1500 m2 etageareal, hvis det kan sandsynliggøres, at brugen af kollektive transportmidler til og fra virksomheden bliver lige så udbredt, som hvis virksomheden havde ligget inden for det stationsnære kerneområde og dermed endnu tættere på en station.
Roskilde Kommune gør en ekstra indsats for at fremme brugen af kollektive transportmidler i de stationsnære områder ved at etablere højfrekvente buslinjer og sikre særligt gode trafikale forhold for gående og cyklende. I de generelle rammer er der fastsat et maksimum for, hvor mange parkeringspladser der må etableres i forbindelse med nyt kontorbyggeri, og et minimum for, hvor mange cykelparkeringspladser der skal etableres.
Som led i en langsigtet planlægning, der rækker ud over den 12-årige planperiode, var der i Kommuneplan 2016 udlagt to perspektivområder til fremtidig erhvervsudvikling. Ét i tilknytning til Grønningen i Viby og ét vest for Roskilde Lufthavn.
Perspektivområdet vest for Roskilde Lufthavn erstattes i Kommuneplan 2019 af et perspektivområde syd for Gadstrup Erhvervsområde. Dette skyldes dels ønske om at sikre Gadstrup erhvervsområdes udviklingsmuligheder, dels en ændring i planloven, som tilsiger, at byudvikling skal ske i direkte tilknytning til eksisterende byzone. Det tidligere udlagte perspektivområdet lå løsrevet i det åbne land og kan ikke realiseres indenfor planlovens bestemmelser.
Byrådet ønsker ikke spredt, uplanlagt erhvervsudvikling i det åbne land, men finder, at erhverv skal lokaliseres i byområderne, hvor der er mulighed for bedre infrastruktur og servicebetjening. Landområdet skal hovedsagelig anvendes til jordbrugsformål, herunder landbrug, gartneri og skovbrug samt råstofindvinding, fritidsformål, naturområde o.l. Andet byggeri og anlæg samt anden anvendelse kan kun ske med landzonetilladelse og i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer. Nye erhvervsvirksomheder kan kun undtagelsesvis etableres. Det er dog efter Planlovens § 37 muligt at anvende eksisterende, overflødiggjorte landbrugsdriftsbygninger til forskellige former for erhverv, hvis bygningerne er i så god stand, at de ikke skal ombygges væsentligt. Det drejer sig om mindre håndværks- og industrivirksomhed, lager- og kontorformål og mindre butikker. Der er i forbindelse med disse virksomheder mulighed for tilbygning i begrænset omfang. Virksomhederne skal anmeldes til kommunen, før de etableres. Skal der anlægges udendørs oplag, herunder parkeringsplads, kræver dette ligeledes anmeldelse eller tilladelse.
Hensigten med muligheden for at genanvende overflødiggjorte driftsbygninger til erhvervsformål er at nyttiggøre de bygningsmæssige værdier. Herudover kan der gives landzonetilladelse til etablering af erhverv i bygninger, som tidligere har været anvendt til erhverv o.l. fx mejerier, landsbyskoler mv., hvis bygningerne er egnede til formålet og velbeliggende fx trafikalt og servicemæssigt.
I Kommuneplan 2019 er der udlagt et nyt areal til erhvervsformål.
Arealet ligger ved Ringstedvej/Lindenborgvej i den sydlige del af Roskilde og inden for areal udlagt til fremtidig byzone i Roskildefingeren i henhold til Fingerplan 2019. Arealet udlægges til lettere erhverv, transport- og logistikvirksomheder og butikker med pladskrævende varegrupper. Arealet kommer til at indgå i ramme, som også inkluderer allerede eksisterende erhvervsområde ved Lindenborg Allé, der ligger i landzone i dag. Ved vedtagelse af Kommuneplan 2019 kan såvel det eksisterende erhvervsområde, som det nyudlagte areal overføres til byzone gennem lokalplanlægning. Da arealet udgør en vigtig indfaldsvej til Roskilde vil der blive stillet særlige krav til beplantning, byggeri og skiltning for at sikre en passende overgang mellem Roskildes Grønne Ring og byen. Syd for erhvervsområdet udlægges areal til en potentiel fremtidig pendlerstation, som vil kunne understøtter erhvervsområdet på sigt.
I henhold til planloven kan der ikke udlægges nye arealer med mindre der kan redegøres for et behov, eller der sker en omfordeling af allerede planlagte erhvervsarealer. I Kommuneplan 2019 udtages et erhvervsareal i Gundsømagle, som konverteres til boligformål. Arealet udgør godt 5 hektar grundareal. Da arealet ved Ringstedgade/Lindenborgvej udgør cirka 4 hektar, er der således tale om en omfordeling af arealer, som ikke påvirker restrummeligheden.
I forbindelse med udlæg af erhvervsarealet er der gennemført en supplerende grundvandsredegørelse, som kan ses sammen med kommuneplanens samlede miljøvurdering.
I opgørelse for restrummelighed er det forudsat at knap 50 hektar i Store Hede omdannes til erhvervsområde efter endt råstofgravning og efterbehandling. Erhvervsområdet blev udlagt i Kommuneplan 2016 og er reserveret til blandet erhverv med lettere miljøklasser. Erhvervsområdet består af to delområder - Store Hede Midt og Store Hede Øst.
Da området er udlagt til råstofgravning, er den fremtidige erhvervsudvikling af Store Hede betinget af at den efterfølgende efterbehandling tilgodeser den efterfølgende arealanvendelse. For at lykkes er kommunen i tæt dialog mellem Region Sjælland, som har ansvar for råstofgravning og efterbehandlingsplan, samt Nymølle Stenindustrier, som er indvinder i området.
Råstofindvindingen er i fuld gang og forventes afsluttet inden for de næste 5 år. Lokalplanarbejdet er derfor igangsat, så efterbehandling og lokalplan går hånd i hånd. Lokalplanen vil blive udarbejdet i henhold til kommuneplanens rækkefølgeplan, som angiver at erhvervsudviklingen først skal ske på Store Hede Midt og herefter på Store Hede Øst.
Da erhvervsområdet kommer til at ligge i en tidligere råstofgrav, er der kun mulighed for virksomheder op til miljøklasse 4 og øgede krav til grundvandsbeskyttelse og jordhåndtering.
Tilbage i 2016 var den samlede restrummelighed cirka 214 hektar opgjort på grundareal. Heraf var knap 60 hektar reserveret kontorerhverv, mens de øvrige 154 hektar var forbeholdt tungere og lettere industri samt produktions- og håndværksvirksomheder, herunder også 38 hektar forbeholdt cleantech-erhverv.
Udbygningen inden for industri, produktion samt håndværk har siden 2016 været på knap 11 hektar svarende til i gennemsnit 3-4 hektar årligt. Fortsætter denne tendens er der behov for 40-50 hektar til denne type erhverv i den 12-årige planperiode.
Da den samlede restrummelighed til disse erhvervstyper samlet er på 99 hektar anses restrummeligheden overordnet set for at være tilstrækkelig. Den samlede restrummelighed kan ses af skemaet forneden.
Der skal dog tages højde for at restrummeligheden afspejler at 13 hektar i Viby og 8 hektar i Gadstrup Erhvervspark er reserveret til udvidelse af eksisterende virksomheder. Endvidere er Store Hede Erhvervsområde betinget af en vellykket efterbehandling efter råstofgravning, så området kan anvendes til erhvervsformål.
Med virkning fra juni 2017 blev der indført nye bestemmelser i planloven om udlæg af arealer forbeholdt produktionserhverv og tilhørende konsekvensområder. Hensigten med konsekvensområderne er at udlægge en buffer omkring sammenhængende erhvervsområder alene med produktionserhverv, hvor der i forbindelse med fremtidig planlægning skal tages særligt hensyn til virksomhedernes udviklingsmuligheder. Konsekvensområderne kan som udgangspunkt fastsættes som en 500 meter fast grænse omkring erhvervsområdet eller som en konkret udpegning tilpasset de faktiske forhold. Målet er at undgå potentielle miljøkonflikter naboer imellem.
I Roskilde Kommune findes der ikke erhvervsområder, som alene er forbeholdt produktionserhverv. Erhvervsområderne består derimod af en blanding af forskellige erhvervstyper, som ligger side om side. Derfor er der ikke udpeget erhvervsområder, som alene er forbeholdt produktionserhverv. På den baggrund er der heller ikke udpeget konsekvensområder for erhverv i Kommuneplan 2019.
Dette betyder imidlertid ikke, at der ikke tages hensyn til erhvervslivets udviklingsmuligheder. I Kommuneplan 2019 er der således indskrevet en ny retningslinje, som præciserer, at planlægningen skal tage højde for potentielle støj-, lugt-, støv- og luftgener fra eksisterende virksomheder, og at gældende miljøgodkendelser samt udlagte erhvervsområders udviklingsmuligheder skal respekteres.
I planloven er der også givet mulighed for at udlægge såkaldte transformationsområder, men kun inden for udlagte konsekvensområder. I den videre planlægning med tættere og stærkere byer kan der opstå behov for udlæg af konsekvensområder og transformationsområder. Denne planlægning afventer til senere og kan imødekommes gennem et efterfølgende tillæg til kommuneplanen.